Akvatint Direkt Till Plåt (Aquatint Direkt To Plate)
Jag har provat med att skriva ut direkt till plåt med Quad Tone Rip och Epson 3880 direkt till en fotopolymerplåt. Jag har skrivit ut en bild med hjälp av QTR rippen och skrivaren men rastret som blir ger en väldigt svår bild att trycka. Rastret håller inte i den färg som behövs för släta ytor tex himmel under många tryck men fungerar bra om det är mycket struktur i bilden. Jag har provat olika utskrifter med bara svart (Epson MK bläck) och med flera färger. Resultatet blir liknande en plan utskrift ett ngt dött uttryck (sterilt). Jag har provat att lägga till ett raster i bilden men utan ett lyckat resultat. Ändå är det många som använder den här tekniken, framför allt utomlands. Dock med andra plåtar tex Toyobo printight KM73 GR som ska vara hårdare än den plåt jag använder.
Fördelen är att man inte behöver ngt filmoriginal och bara en belysning utan vakuum att förhålla sig till, slipper damm och vakuum problem som kan uppstå.
Fotogravyr med fotopolymer med akvatintraster på ett traditionellt sätt fungerar bra och den jag använder. Nackdelen som jag ser det är att det är många steg och man behöver ta fram en dyr film som original. Jag använder mig bara av Agfa Copy Jet. Akvatintrasteret som Peter Ragnarsson och Lasse Mellberg tagit fram ger en klassisk känsla av fotogravyr tillsammans med fotopolymeren som jag gillar. Det kan ge en 3D känsla i plåten som koppargravyren ger och inte en plan utskriven yta som med DTP.
Varför inte kombinera de båda teknikerna?
Cone Edition Press har tagit fram en teknik genom att skriva om en skrivardrivrutin som ger ett akvatintraster se www.cone-editions.com/gravure
“We have invented an entirely unique method of producing photogravure plates using a Cone Editions Piezography driven calibration method. We have a unique printer driver that assimilates very fine aquatint. There is no mechanical screening used. The acuity of this system is therefore much finer than traditional methods of making gravure plates. We are able to make photogravure plates from digital images that produce gravure prints that match a calibrated display.”
Jag har inte de möjligheterna eller kunskaperna så jag bestämde mig för att experimentera med det akvatint raster jag har tillgång till… Blir det här bra skulle jag vilja gå vidare och prova att digitalisera akvatintrastret och skriva ut tillsammans med bilden så man slipper en vakuumbelysning.
Ngn som vet hur man kan lägga till ett akvatintraster vid utskrift eller digitalisera ett raster bra?
Hur gör jag då?
- Jag belyser plåten först under vakuum med ett akvatintraster 1/4 av tiden
- Tar ut plåten och sätter in den i skrivaren, använder en Epson 3880.
- Skriver ut med Print Tool och QTR rip direkt på plåten.
- Belyser plåten utan vakuum 3/4 av tiden.
- Framkallar som vanligt och torkar och härdar.
- Provtrycker.
Jag har provat mig fram och linjeserat utskriften med en i1profiler (kalibrator) och använt mig av QuadToneProfiler – QuickCurve av Richard Boutwell, bwmastery www.bwmastery.com enligt Clay Harmon. Det är svårt då mycket påverkar, utskrift, belysning, framkallning, tryck, färg osv.
Tycker jag har ngt lovande på gång, känns som lite av den traditionella akvatinten finns på plåten. Återstår att trycka mycket och prova olika bilder och se om bilden håller?
UPPDATERING: Har nu tryckt ett tiotal bilder och plåten känns stabil.
Hoppas också att man komma närmare en WYSIWYG på skärmen vilket skulle underlätta och slippa alla provplåtar som jag annars gör. Fortsättning följer…
Lämna ett svar