• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
bildpunkt

bildpunkt

För dig som gillar bild och vill få hjälp.

  • Kurser och workshops
    • Fotogravyr med fotopolymer workshop
    • Adobe Photoshop CC från grunden
    • Adobe Photoshop CC fördjupning
    • Adobe InDesign CC från grunden
    • Färghantering med ICC
    • Skapa svartvita bilder
    • Utskrift i färg och svartvitt workshop
    • Föreläsningar
    • Guider
      • Färgen i svartvitt
  • Fine Art Print
    • Utskrift till Fine Art Print
    • Utskrift till fotogravyr
    • En egen fotogravyr
    • Trumscanning
  • Portfolio
    • Bilder till salu
  • Fotopolymer
    • Lathund till fotopolymer
    • Lathund till fotopolymer – direkt till plåt
    • Material för fotopolymer
    • Quad Tone Rip för orginal
    • Utskrift till fotogravyr
    • En egen fotogravyr
  • bildpunkt
    • Grafiska produkter
    • rootsroom förlag
    • Om mig
      • Tomas Holmqvist CV
  • Kontakt

ADTP Aquatint Direct To Plate photopolymer

21 oktober, 2020 by Tomas Holmqvist Leave a Comment

Provtryck med Cranfield Aquatint Black, på Hanemuhle papper och Toybo KM73. Skalan är till för att se om jag ligger rätt med utskrift och belysning och framkallning.

Akvatint Direkt Till Plåt (Aquatint Direkt To Plate)

Jag har provat med att skriva ut direkt till plåt med Quad Tone Rip och Epson 3880 direkt till en fotopolymerplåt. Jag har skrivit ut en bild med hjälp av QTR rippen och skrivaren men rastret som blir ger en väldigt svår bild att trycka. Rastret håller inte i den färg som behövs för släta ytor tex himmel under många tryck men fungerar bra om det är mycket struktur i bilden. Jag har provat olika utskrifter med bara svart (Epson MK bläck) och med flera färger. Resultatet blir liknande en plan utskrift ett ngt dött uttryck (sterilt). Jag har provat att lägga till ett raster i bilden men utan ett lyckat resultat. Ändå är det många som använder den här tekniken, framför allt utomlands.
Fördelen är att man inte behöver ngt filmoriginal och bara en belysning utan vakuum att förhålla sig till, slipper damm och vakuum problem som kan uppstå.

Fotogravyr med fotopolymer med akvatintraster på ett traditionellt sätt fungerar bra och den jag använder. Nackdelen som jag ser det är att det är många steg och man behöver ta fram en dyr film som original. Jag använder mig bara av Agfa Copy Jet. Akvatintrasteret som Peter Ragnarsson och Lasse Mellberg tagit fram ger en klassisk känsla av fotogravyr tillsammans med fotopolymeren som jag gillar. Det kan ge en 3D känsla i plåten som koppargravyren ger och inte en plan utskriven yta som med DTP.

Varför inte kombinera de båda teknikerna?

Cone Edition Press har tagit fram en teknik genom att skriva om en skrivardrivrutin som ger ett akvatintraster se www.cone-editions.com/gravure

“We have invented an entirely unique method of producing photogravure plates using a Cone Editions Piezography driven calibration method that assimilates very fine aquatint. There is no mechanical screening used. The acuity of this system is therefore much finer than traditional methods of making gravure plates. We are able to make photogravure plates from digital images that produce gravure prints that match a calibrated display.”

Jag har inte de möjligheterna eller kunskaperna så jag bestämde mig för att experimentera med det akvatint raster jag har tillgång till… Blir det här bra skulle jag vilja gå vidare och prova att digitalisera akvatintrastret och skriva ut tillsammans med bilden så man slipper en vakuumbelysning.

Ngn som vet hur man kan lägga till ett akvatintraster vid utskrift eller digitalisera ett raster bra?

Hur gör jag då?

  • Jag belyser plåten först under vakuum med ett akvatintraster 1/4 av tiden
  • Tar ut plåten och sätter in den i skrivaren, använder en Epson 3880.
  • Skriver ut med Print Tool och QTR rip direkt på plåten.
  • Belyser plåten utan vakuum 3/4 av tiden.
  • Framkallar som vanligt och torkar och härdar.
  • Provtrycker.

Jag har provat mig fram och linjeserat utskriften med en i1profiler (kalibrator) och använt mig av QuadToneProfiler – QuickCurve av Richard Boutwell, bwmastery www.bwmastery.com enligt Clay Harmon. Det är svårt då mycket påverkar, utskrift, belysning, framkallning, tryck, färg osv.

Tycker jag har ngt lovande på gång, känns som lite av den traditionella akvatinten finns på plåten. Återstår att trycka mycket och prova olika bilder och se om bilden håller?

UPPDATERING: Har nu tryckt ett tiotal bilder och plåten känns stabil.

Hoppas också att man komma närmare en WYSIWYG på skärmen vilket skulle underlätta och slippa alla provplåtar som jag annars gör. Fortsättning följer…

Första provtrycket utan gråkil.
Närbild.
Original för testbilden

Filed Under: Okategoriserade

Reader Interactions

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Primary Sidebar

bildpunkt drivs av mig Tomas Holmqvist, konstnär och grafisk konsult. Jag kan undervisa, producera till ett bra pris och med bra kvalitet.

Jag håller workshops i fotogravyr med fotopolymer, utskrifter mm.Har du en intressant ide som du vill ha hjälp med, hör av dig!

Senaste inläggen

  • Fotogravyr på washi papper
  • ADTP Aquatint Direct To Plate photopolymer
  • Trummscanner vs CCD
  • Ny workshop 14-15 mars Inställd!
  • Dags att ta en annan väg!

Nyheter från bildpunkt

Skriv ner ditt mail så får du nyheter om kurser och tjänster.

<

Arkiv

  • oktober 2020
  • februari 2020
  • december 2019
  • september 2019
  • juni 2019
  • april 2019
  • mars 2019
  • januari 2019

bildpunkt.se

#fujifilmx70 #captureone20 #fujifilmx70 #captureone20
En av mina första bilder med iPhone. Gick då oxå utan tre objektiv... #blackandwhitephotography #iphone2
God Jul och gott nytt! Hoppas nästa år blir ett God Jul och gott nytt! Hoppas nästa år blir ett år vi kan ses igen, kurser kan genomföras och vi kan återgå till det normala.
#appleproraw #adobeacr #photoshop2021 #appleproraw #adobeacr #photoshop2021
Instagram post 17849851598427501 Instagram post 17849851598427501
Instagram post 18176391793021236 Instagram post 18176391793021236
Oktober 2022 har jag utställning i Stockholm på Grafiska Sällskapet...
Leker lite med tri-x känsla digitalt, billigare än film :-)
#bergslagen #blackandwhite #svartvitt #leica #japa #bergslagen #blackandwhite #svartvitt #leica #japansummilux
Testar whashi papper idag ett Yamaguchi Copper Pla Testar whashi papper idag ett Yamaguchi Copper Plate från @japanesepapercompany med både kozo (mullbär) och gampi (gampi) med både aquatint black och bone black. Lite som att trycka chine-cole, svårt stt få till men fint när det lyckas! #washi #fineartprint #dtp #adtp #photogravoure #fotogravyr #photopolymer #fotopolymer #crainfield #japapanpapercompany
100% vid 2000 dpi, skärpa och kurva i Photoshop. 100% vid 2000 dpi, skärpa och kurva i Photoshop. #scanmate5000
On the edge today! On the edge today!
Som fotogravyr... Läs mer på https://www.bildp Som fotogravyr... Läs mer på https://www.bildpunkt.se/2020/10/21/adtp-aquatint-direct-to-plate-photopolymer/ #gren #lövsta #leica #leicamp #kodaktrix400 #kodakxtol #joboatl1000 #scanmate5000 #photoshopcc #fotogravyr #photogravure #fotopolymer #photopolymergravure #toyobo #toyobokm73 #adtp #dtp #crainfield #aquatintblack #hanemühle #shotoniphone
#gren #lövsta #leica #leicamp #kodaktrix400 #kod #gren #lövsta #leica #leicamp #kodaktrix400 #kodakxtol #joboatl1000 #scanmate5000 #photoshopcc
#zeiss #6x9 #scanmate5000 #5000dpi #8bit #zeiss #6x9 #scanmate5000 #5000dpi #8bit
#5000dpi #8bit #5000dpi #8bit
Jämnförelse PMT vs CCD. https://www.bildpunkt.s Jämnförelse PMT vs CCD.

https://www.bildpunkt.se/2020/10/08/en-jamforelse/
#drumscanner #scanmate5000 #drumscanner #scanmate5000
Instagram post 18030331990283834 Instagram post 18030331990283834
Bara en plats kvar nu till workshopen fotogravyr m Bara en plats kvar nu till workshopen fotogravyr med fotopolymer. Läs mer och anmäl i bio.
Ladda mer... Följ på Instagram

Copyright © 2021 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in